Activiteiten beginnend met T

Tafeltjes Rap

Tafeltjes Rap

Deze les bestaat uit een lied dat het leren en repeteren van tafeltjes ondersteund.

Naar de les
  • Muziekknap: Gemiddeld
  • Groepen: Groep 5-6 | Groep 7-8
  • Tijdsduur: 20 minuten
  • Maker: DoeMeerMetMuziek
  • Online: 26 maart 2018
  • Categorie: : Groep 5-6 | Groep 7-8 | Rekenen

The weels of the bus

The weels of the bus

De kinderen leren het lied :The weels of the bus zingen in het Engels, met bewegingen erbij op papier. Daarnaast leren ze dat je het woord bus in het Engels hetzelfde schrijft als in het Nederlands, maar wel iets anders uitspreekt. Ze leren ook verschillende type letters herkennen en de letters van het woord bus schrijven.

Naar de les
  • Muziekknap: Eenvoudig
  • Groepen: Groep 3-4
  • Tijdsduur: 50 minuten
  • Maker: Karin Cornelisse
  • Online: 08 oktober 2016
  • Categorie: : Engels | Groep 3-4 | Taal

Tij van monniken en ridders - Hebban olla vogala

Tij van monniken en ridders - Hebban olla vogala

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu? Dit is een Nederlandse zin, ook al is hij op het eerste gezicht nauwelijks meer te begrijpen. Het is dan ook zo ongeveer het vroegste Nederlands dat we kennen, zo'n duizend jaar oud. Letterlijk staat er: Hebben alle vogels nesten begonnen behalve ik en jij; wat wachten we nu, oftewel: 'Alle vogels zijn al aan het nestelen, behalve jij en ik; waar wachten we nog op?' Het zijn waarschijnlijk twee regels uit een liefdesliedje; de oudste Nederlandstalige lovesong, zou je kunnen zeggen.

Naar de les
  • Muziekknap: Gemiddeld
  • Groepen: Groep 5-6
  • Tijdsduur: 40 minuten
  • Maker: Wouter Gulikers
  • Online: 10 december 2016
  • Categorie: : Groep 5-6 | Monniken en ridders | Geschiedenis

Tijd van de wereldoorlogen en de Holocaust – Morse-Mysterie

Tijd van de wereldoorlogen en de Holocaust – Morse-Mysterie

In deze les koppelen we morse-code aan muzikale (ritmische) bouwstenen. Iedere letter kent zijn eigen code in morse-taal. Deze code is te vertalen als ritmische figuur. Leerlingen gaan zelf in groepjes een zelf verzonnen codewoord omzetten naar morse-code. Deze code levert een ritmisch patroon op, dat kan worden ingevoerd in een online-sequencer. Door de ingevoerdecode vervolgens te laten afspelen, kunnen de overige leerlingen het ritmische patroon terug herleiden naar morse-code, om zo uiteindelijk het geheime woord te ontrafelen.

Naar de les
  • Muziekknap: Muzikaal
  • Groepen: Groep 7-8
  • Tijdsduur: 60 minuten
  • Maker: Mischa Hendriks
  • Online: 19 mei 2017
  • Categorie: : Groep 7-8 | Geschiedenis | Wereldoorlogen en holocaust

Tijd van de wereldoorlogen en de Holocaust – Van Tragedie naar Toonladder

Tijd van de wereldoorlogen en de Holocaust – Van Tragedie naar Toonladder

Dat vervolging van verschillende bevolkingsgroepen ten tijde van de 2de wereldoorlog aan de orde van de was, is inmiddels geen geheim meer. De Duitse bezetter pakte Joden op, maar ook zigeuners en andere minderheidsgroeperingen. Laten we na de zware kost met betrekking tot deze tragedie echter even onze aandacht vestiging op iets lichters. Van tragedie naar toonladders. Laten we de muziek van Joden en zigeuners eens nader bestuderen. Waardoor klinkt Joodse muziek Joods? En waar wijkt het af van zigeuner-/Balkanmuziek. En dan nog een stapje verder: componeer je eigen authentieke muziek mbv boomwhackers. Klinkt jouw muziek nu ook als Joodse muziek? Of als zigeunermuziek? Chinees? Blues?

Naar de les
  • Muziekknap: Muzikaal
  • Groepen: Groep 5-6 | Groep 7-8
  • Tijdsduur: 60 minuten
  • Maker: Mischa Hendriks
  • Online: 19 mei 2017
  • Categorie: : Groep 5-6 | Groep 7-8 | Geschiedenis | Wereldoorlogen en holocaust

Tingeltangeltegel!

Tingeltangeltegel!

In de stad groeit en bloeit stiekem veel natuur! Kijk maar eens tussen de stoeptegels! De kinderen gaan naar buiten en tekenen op de stoeptegels hun hun eigen 'stoeptegelmuziekstuk'. Zij oefenen dit en voeren het uit.

Naar de les
  • Muziekknap: Gemiddeld
  • Groepen: Groep 5-6
  • Tijdsduur: 40 minuten
  • Maker: Mirriam Roodbeen
  • Online: 07 november 2016
  • Categorie: : Soorten | Groep 5-6 | Omgaan met natuur | Natuur | Groei en leven

Toonladder maken

Toonladder maken

De boomwhackers liggen centraal in de klas op een berg. De leerlingen krijgen de opdracht om er een lopende toonladder van te maken. Hierbij mogen zij niet praten, maar alleen boomwhackers gebruiken.

Naar de les
  • Muziekknap: Gemiddeld
  • Groepen: Groep 5-6 | Groep 7-8
  • Tijdsduur: 20 minuten
  • Maker: OBS Het Maasveld
  • Online: 20 september 2016
  • Categorie: : Energizers | Groep 5-6 | Groep 7-8

Topografie is al een melodie

Topografie is al een melodie

Waar ligt dat werelddeel, land, plaats etc? Een snelle, korte en leuke manier om de wereldkaart te toetsen/leren kennen.

Naar de les
  • Muziekknap: Makkelijk
  • Groepen: Groep 5-6 | Groep 7-8
  • Tijdsduur: 10 minuten
  • Maker: Sebastiaan Brussee
  • Online: 18 januari 2016
  • Categorie: : Energizers | Groep 5-6 | Tijd en ruimte | Groep 7-8 | Aardrijkskunde