Activiteiten beginnend met B

Ballen en slingers!

Ballen en slingers!

We gaan de kerstboom versieren! De kinderen luisteren naar de instrumenten en reageren hierop met bewegingen. Horen ze een bal, of horen ze een slinger? Laat maar zien! Kunnen we dit ook laten horen? De juf versiert de boom en wij zijn de ballen en de slingers. Laat maar horen! Om uiteindelijk onze eigen versierde boom te tekenen moeten we onze oren goed gebruiken!

Naar de les
  • Muziekknap: Eenvoudig
  • Groepen: Groep 1-2 | Groep 3-4
  • Tijdsduur: 40 minuten
  • Maker: Mirriam Roodbeen
  • Online: 21 november 2016
  • Categorie: : Groep 1-2 | Groep 3-4 | Kerst | Rekenen

Beatbox geschiedenis

Beatbox geschiedenis

Beatbox geschiedenis d.m.v. een uitleg van Nederland kampioen beatbox Sniggy en een kahoot quiz. De link naar de Kahoot daagt de leerlingen uit hoe goed ze de informatie van het filmpje kunnen terughalen.

Naar de les
  • Muziekknap: Eenvoudig
  • Groepen: Groep 7-8
  • Tijdsduur: 50 minuten
  • Maker: Frank Tellings
  • Online: 20 januari 2016
  • Categorie: : Groep 7-8 | Geschiedenis

Bevende aarde - Samen een aardbeving veroorzaken!

Bevende aarde - Samen een aardbeving veroorzaken!

Pinkpop is een jaarlijks, driedaags festival in Landgraaf. In 1994 veroorzaakte de band Rage Against The Machine een lichte aardbeving. 1,0 op de schaal van Richter werd gemeten. Naar de les
  • Muziekknap: Eenvoudig
  • Groepen: Groep 5-6 | Groep 7-8
  • Tijdsduur: 60 minuten
  • Maker: Wouter Gulikers
  • Online: 18 september 2016
  • Categorie: : De aarde

Bingo met muziek en geluid

Bingo met muziek en geluid

Bingo kennen de leerlingen al met cijfertjes. Deze bingo is met geluiden en muziek. Spelkaarten leerlingen en controle kaarten leerkracht zijn te downloaden. Afspeellijst met alle audio is genummerd zodat het spel direct gespeeld kan worden.

Naar de les
  • Muziekknap: Makkelijk
  • Groepen: Groep 5-6
  • Tijdsduur: 40 minuten
  • Maker: Frank Tellings
  • Online: 19 januari 2016
  • Categorie: : Groep 5-6 | Natuur

Boodschappen doen in de Natuur – Samba-Salade

Boodschappen doen in de Natuur – Samba-Salade

In deze les maken we een salade. Niet zo maar een salade, maar een Samba-Salade. Samba is een muziekstijl afkomstig uit Brazilië. Kenmerkend voor deze stijl is het veelvuldige gebruik van percussie, oftewel slag-instrumentarium. Door het combineren van verschillende ritmes, ontstaat er een beat als basis voor een lied of dans. Naar de les
  • Muziekknap: Gemiddeld
  • Groepen: Groep 5-6
  • Tijdsduur: 30 minuten
  • Maker: Mischa Hendriks
  • Online: 06 juni 2017
  • Categorie: : Voeding

Boom of huis? - Het huis van de 3 biggetjes

Boom of huis? - Het huis van de 3 biggetjes

Het sprookje van de 3 biggetjes staat centraal, een nieuw lied wordt aangeleerd. " We hebben een huis van....!" De 3 huisjes (stro, hout en steen) komen hierin aan bod

Naar de les
  • Muziekknap: Eenvoudig
  • Groepen: Groep 3-4
  • Tijdsduur: 30 minuten
  • Maker: Harry Hendriks
  • Online: 09 september 2016
  • Categorie: : De aarde | Groep 3-4 | Techniek | Natuur | Inrichten van je eigen omgeving | Aardrijkskunde | Maken van je eigen product

Boomwhack Morse

Boomwhack Morse

Een eenvoudige activiteit met verschillende spel mogelijkheden. Communiceren met elkaar door middel van Boomwhackers en Morse code.

Naar de les
  • Muziekknap: Eenvoudig
  • Groepen: Groep 5-6 | Groep 7-8
  • Tijdsduur: 30 minuten
  • Maker: Ruud Lucker
  • Online: 14 december 2015
  • Categorie: : Communicatie | Techniek | Groep 5-6 | Taal | Groep 7-8

Boomwhackwhack

Boomwhackwhack

Een activiteit die het spelen met Boomwhackers combineert met Nederlandse of Engelse taal. Lettergrepen, klemtonen & woordenschat.

Naar de les
  • Muziekknap: Eenvoudig
  • Groepen: Groep 5-6 | Groep 7-8
  • Tijdsduur: 20 minuten
  • Maker: Ruud Lucker
  • Online: 23 februari 2016
  • Categorie: : Engels | Communicatie | Energizers | Groep 5-6 | Taal | Groep 7-8

Botten en broers - spelen met botten

Botten en broers - spelen met botten

Botten werden vroeger gebruikt als muziekinstrument, bijvoorbeeld als “klepper” In de dance macabre (bekend van het Spookslot in de Efteling) worden de botten/ribben van het skelet uitgebeeld op de xylofoon. In deze les staat de xylofoon centraal, het ontstaan er van en de “broers” (familie) van dit instrument zoals de marimba, de metallofoon, het klokkenspel en de vibrafoon. Naar de les
  • Muziekknap: Gemiddeld
  • Groepen: Groep 3-4
  • Tijdsduur: 40 minuten
  • Maker: Harry Hendriks
  • Online: 06 oktober 2016
  • Categorie: : Jagers en Boeren

Boze bataven, knappe keizers - De dirigent 'regeert'

Boze bataven, knappe keizers - De dirigent 'regeert'

De romeinen waren een machtig volk, ze veroverden eeuwen geleden vele landen. Het draait hier vooral om MACHT. In de muziek is een dirigent eigenlijk ook de “keizer” van het orkest, hij regeert en bepaalt HOE de muziek moet worden gespeeld.In deze les staat dirigeren centraal en wordt een muzikaal "Landje veroveren"-spel gespeeld

Naar de les
  • Muziekknap: Gemiddeld
  • Groepen: Groep 7-8
  • Tijdsduur: 50 minuten
  • Maker: Harry Hendriks
  • Online: 09 oktober 2016
  • Categorie: : Jagers en Boeren | Groep 7-8 | Geschiedenis

Brugje spelen!

Brugje spelen!

We gaan vandaag brugje spelen! Klinkt als een leuk spelletje toch? En het klinkt ook nog écht! Kunnen jullie alle bruggen spelen? Ontwerp je eigen brug en speel 'm! Kunnen we met de klas raden welke brug er klinkt?

Naar de les
  • Muziekknap: Gemiddeld
  • Groepen: Groep 3-4
  • Tijdsduur: 40 minuten
  • Maker: Mirriam Roodbeen
  • Online: 27 maart 2017
  • Categorie: : Hoe kan dat? stevig bouwen