Activiteiten beginnend met D

Daar komen de clowntjes!

Daar komen de clowntjes!

Daar komen de clowntjes! Allemaal met een rode toet! Gaan jullie mee marcheren? Pas maar op want voor je het weet loop je nog maar op één been, of val je op je kont!

Naar de les
  • Muziekknap: Makkelijk
  • Groepen: Groep 1-2
  • Tijdsduur: 30 minuten
  • Maker: Mirriam Roodbeen
  • Online: 03 februari 2017
  • Categorie: : Carnaval

Dancing Queen

Dancing Queen

Twee lessen waar muziek, Engels en schrijven worden geïntegreerd. In de eerste les wordt het lied Dancing Queen van ABBA aangeleerd en een vertaling gemaakt, het refrein wordt geschreven, waarbij de nadruk wordt gelegd op de maat van hoofdletters. In de tweede les wordt er gekeken naar een filmpje met stijldansen, waarbij geoefend wordt met het herkennen van driekwarts- en vierkwartsmaat, De namen van de dansen worden geschreven, met aandacht voor de maat van de hoofdletters.

Naar de les
  • Muziekknap: Muzikaal
  • Groepen: Groep 5-6 | Groep 7-8
  • Tijdsduur: 30 minuten
  • Maker: Karin Cornelisse
  • Online: 09 september 2016
  • Categorie: : Engels | Groep 5-6 | Groep 7-8 | Taal

Dappere denkers, verboden kerken - Muziek, dans en religie

Dappere denkers, verboden kerken - Muziek, dans en religie

Muziek en dans vormen een belangrijk onderdeel binnen verschillende culturen en religies. Tijdens deze les ontdekken we de verschillen van toen en nu.

Naar de les
  • Muziekknap: Gemiddeld
  • Groepen: Groep 5-6 | Groep 7-8
  • Tijdsduur: 30 minuten
  • Maker: Wouter Gulikers
  • Online: 14 februari 2017
  • Categorie: : Groep 5-6 | Groep 7-8 | Ontdekkers en hervormers | Geschiedenis

De bloemetjes en de bijtjes!

De bloemetjes en de bijtjes!

Hé! Wie hoor ik daar nou? Een bij? In onze klas? Kunnen jullie met 'm meevliegen? Let op dat je op tijd op de bloem landt! Klaar voor de start? Af!

Naar de les
  • Muziekknap: Eenvoudig
  • Groepen: Groep 3-4
  • Tijdsduur: 20 minuten
  • Maker: Mirriam Roodbeen
  • Online: 04 mei 2017
  • Categorie: : Kijk eens om je heen

De geheime brief!

De geheime brief!

Er is een geheime brief voor jullie! De juf leest 'm voor en speelt op instrumenten. Wie heeft er écht goede oren en loopt het parcours preciés zoals 'ie hoort in de brief? Wie weet vinden jullie wel écht een verassing! Naar de les
  • Muziekknap: Gemiddeld
  • Groepen: Groep 1-2
  • Tijdsduur: 40 minuten
  • Maker: Mirriam Roodbeen
  • Online: 26 april 2017
  • Categorie: : Prentenboeken

De mens als gebruiker - Overal muziek

De mens als gebruiker - Overal muziek

Mensen wonen wereldwijd in totaal verschillende leefomstandigheden. Dicht op elkaar in de stad, op het platteland of in een krottenwijk. Ook talen zijn overal verschillend, maar muziek vindt je overal! Met iedereen kun je muziek maken, zonder dat taal een obstakel vormt.

Naar de les
  • Muziekknap: Muzikaal
  • Groepen: Groep 5-6 | Groep 7-8
  • Tijdsduur: 10 minuten
  • Maker: Wouter Gulikers
  • Online: 19 november 2016
  • Categorie: : Groep 5-6 | De mens als... wonen en werken | Groep 7-8 | Energie | Aardrijkskunde

De mens als gebruiker - Van idee tot product

De mens als gebruiker - Van idee tot product

Waar op aarde wordt een bepaald instrument gemaakt, en wat is zo belangrijk aan deze locatie? We gaan na waarom een bedrijf zich op een bepaalde plaats of in een bepaald land vestigt.

Naar de les
  • Muziekknap: Eenvoudig
  • Groepen: Groep 5-6 | Groep 7-8
  • Tijdsduur: 50 minuten
  • Maker: Wouter Gulikers
  • Online: 17 november 2016
  • Categorie: : Engels | Groep 5-6 | Omgaan met natuur | Inrichten van je eigen omgeving | Aardrijkskunde | Bouwen | Beleven van onze planeet | Maken van je eigen product

De spaghetti dans

De spaghetti dans

De kinderen gaan als korte energizer tussen 2 lessen door even lekker bewegen op muziek.

Naar de les
  • Muziekknap: Makkelijk
  • Groepen: Groep 3-4
  • Tijdsduur: 10 minuten
  • Maker: OBS Het Maasveld
  • Online: 03 juni 2016
  • Categorie: : Groep 3-4 | Energizers

De STA-dans

De STA-dans

Energizer om tussen 2 momenten geconcentreerd werken de kinderen even lekker te laten ontspannen door te dansen/bewegen.

Naar de les
  • Muziekknap: Makkelijk
  • Groepen: Groep 3-4 | Groep 5-6 | Groep 7-8
  • Tijdsduur: 10 minuten
  • Maker: OBS Het Maasveld
  • Online: 20 september 2016
  • Categorie: : Energizers | Groep 3-4 | Groep 5-6 | Groep 7-8

De wereld in hokjes - Kijken met je oren!

De wereld in hokjes - Kijken met je oren!

In deze les staan de zintuigen horen en zien centraal, meestal gaan horen en zien samen maar wat als 1 van de 2 uitvalt?

Naar de les
  • Muziekknap: Gemiddeld
  • Groepen: Groep 7-8
  • Tijdsduur: 40 minuten
  • Maker: Harry Hendriks
  • Online: 31 oktober 2016
  • Categorie: : Soorten | Groep 7-8 | Natuur

De wereldkeuken - Couscous Appelmoes

De wereldkeuken - Couscous Appelmoes

In deze les komen verschillende stijlen van over de wereld in beeld, vooral de combinaties van deze stijlen die elkaar beïnvloeden. De wereld is een smeltkroes geworden en in grote steden wonen veel verschillende nationaliteiten, ieder met hun eigen gebruiken, cultuur en muziek.

Naar de les
  • Muziekknap: Gemiddeld
  • Groepen: Groep 7-8
  • Tijdsduur: 50 minuten
  • Maker: Harry Hendriks
  • Online: 08 juni 2017
  • Categorie: : Groep 7-8 | Taal | Natuur | Geschiedenis | Aardrijkskunde

De Zon in je Tank – Create your Kit

De Zon in je Tank – Create your Kit

Ook instrumenten zijn gemaakt van verschillende ‘bouw’materialen. Van oudsher maakten mensen instrumenten uit materialen die ze in hun directe omgeving ter beschiking hadden. Zo maakt(e) men bijvoorbeeld fluiten van beenderen van dieren en gebruikt men de huid als vellen voor trommels. Wist je bijvoorbeeld dat de de strijkstok van een viool gemaakt wordt van écht paardenhaar? In deze les maken wij onze eigen trommel. Door met de hele groep alle trommels samen te voegen, ontstaat er 1 GROOT drumstel.

Naar de les
  • Muziekknap: Gemiddeld
  • Groepen: Groep 5-6 | Groep 7-8
  • Tijdsduur: 60 minuten
  • Maker: Mischa Hendriks
  • Online: 21 maart 2017
  • Categorie: : Bouwen

Delen van de wereld

Delen van de wereld

Muziek is een van de belangrijkste culturele uitingsvormen van landen, volkeren, stammen etc…. In een muziekproject is mbv een laptop en een microfoon het lied "stand by me" gezongen door verschillende spelers en zangers van over de hele wereld. Door middel van de techniek kunnen ze samenspelen, ook al zijn ze op een andere plaats op de aarde.

Naar de les
  • Muziekknap: Eenvoudig
  • Groepen: Groep 7-8
  • Tijdsduur: 30 minuten
  • Maker: Harry Hendriks
  • Online: 19 september 2016
  • Categorie: : De aarde | Tijd en ruimte

Dierenmuziek

Dierenmuziek

De klas wordt in enkele groepen verdeeld. Er wordt een eenvoudig liedje gekozen. Iedere groep bedenkt een dierengeluid en oefent vervolgens het liedje met het betreffende geluid. Een "dirigent" wijst tijdens het zingen naar steeds verschillende groepen.

Naar de les
  • Muziekknap: Makkelijk
  • Groepen: Groep 3-4 | Groep 5-6 | Groep 7-8
  • Tijdsduur: 10 minuten
  • Maker: OBS Het Maasveld
  • Online: 20 september 2016
  • Categorie: : Energizers | Groep 3-4 | Groep 5-6 | Groep 7-8

Dirigeer de regenbui!

Dirigeer de regenbui!

Met deze les leer je de kinderen hoe ze geluiden harder (crescendo), zachter (decrescendo) kunnen laten worden of zacht (piano) en hard (forte) kunnen spelen. Het enige wat je nodig hebt, zijn ritme-instrumenten en een paraplu.

Naar de les
  • Muziekknap: Eenvoudig
  • Groepen: Groep 3-4 | Groep 5-6
  • Tijdsduur: 20 minuten
  • Maker: Frank Tellings
  • Online: 23 januari 2016
  • Categorie: : Energizers | Groep 3-4 | Groep 5-6 | Natuur