Activiteiten beginnend met W

Waar is de horizon? - Hoe klinkt Nederland?

Waar is de horizon? - Hoe klinkt Nederland?

Binnen Nederland zijn verschillende soorten landschappen te vinden. Deze landschappen hebben allemaal unieke kenmerken. Zo zien ze er anders uit, vind je er anderen dieren, ruiken ze anders en klinken ze ook allemaal anders. Tijdens deze lesactiviteit gaan we onderzoeken hoe de Nederlandse landschappen klinken.

Naar de les
  • Muziekknap: Eenvoudig
  • Groepen: Groep 5-6 | Groep 7-8
  • Tijdsduur: 40 minuten
  • Maker: Wouter Gulikers
  • Online: 18 september 2016
  • Categorie: : De aarde | Groep 5-6 | Groep 7-8 | Tijd en ruimte | Natuur | Aardrijkskunde

Waar woon jij? - pret in de flat!

Waar woon jij? - pret in de flat!

De leerlingen leren luisteren naar tonen op een xylofoon. Gaan de tonen omhoog of gaan ze omlaag? In tweetallen gaan de leerlingen meneer pret laten lopen door zijn flat!

Naar de les
  • Muziekknap: Gemiddeld
  • Groepen: Groep 3-4
  • Tijdsduur: 30 minuten
  • Maker: Mirriam Roodbeen
  • Online: 19 september 2016
  • Categorie: : De aarde | Groep 3-4 | Inrichten van je eigen omgeving | Aardrijkskunde | Maken van je eigen product

Waar zit die klemTOON!?

Waar zit die klemTOON!?

Via een muzikale activiteit ga je aan de slag met het uitspreken van woorden met gebruik van de juiste klemtoon.

Naar de les
  • Muziekknap: Gemiddeld
  • Groepen: Groep 7-8
  • Tijdsduur: 30 minuten
  • Maker: Linda Timmermans
  • Online: 03 mei 2017
  • Categorie: : Lessen Taalverhaal | Groep 7-8 | Taal

Wassen en opruimen - Muzikaal gereedschap!

Wassen en opruimen - Muzikaal gereedschap!

In deze les staan huishoudelijke apparaten en gereedschap centraal. Naast het feit dat ze het leven gemakkelijker maken kan je er ook nog muziek mee maken.

Naar de les
  • Muziekknap: Muzikaal
  • Groepen: Groep 3-4
  • Tijdsduur: 40 minuten
  • Maker: Harry Hendriks
  • Online: 25 april 2017
  • Categorie: : Groep 3-4 | Techniek | Natuur | Geschiedenis | Wereldoorlogen en holocaust

Wat bewaar jij?

Wat bewaar jij?

Dit is het oude muziekkoffer van mijn opa! Hij hield van muziek maken. Hij zocht het hele huis af naar spulletjes waarmee hij zijn muziekstukken kon spelen! Waar hij die muziekstukken vond? Die maakte hij zelf!

Naar de les
  • Muziekknap: Gemiddeld
  • Groepen: Groep 3-4
  • Tijdsduur: 40 minuten
  • Maker: Mirriam Roodbeen
  • Online: 11 juni 2017
  • Categorie: : Wat bewaar jij?

Wat een weer – vast, vloeibaar, gas

Wat een weer – vast, vloeibaar, gas

Geluiden zijn trillingen, dat is bekend, maar de snelheid waarmee het je oor bereikt kan verschillen. In deze les gaan we experimenteren met geluid. Daarnaast leert de klas een kringloop-lied aan “De Watermannetjes”

Naar de les
  • Muziekknap: Gemiddeld
  • Groepen: Groep 5-6
  • Tijdsduur: 50 minuten
  • Maker: Harry Hendriks
  • Online: 10 januari 2017
  • Categorie: : Techniek | Groep 5-6 | Omgeving | Natuur

Wat eten we? – Fruitsalade

Wat eten we? – Fruitsalade

Deze keer een lied. Niet zomaar een lied, maar een lied over fruit. De tekst van het lied bestaat volledig uit namen van fruit. Naar de les
  • Muziekknap: Eenvoudig
  • Groepen: Groep 5-6
  • Tijdsduur: 30 minuten
  • Maker: Mischa Hendriks
  • Online: 06 juni 2017
  • Categorie: : Voeding

Wat kan jij?

Wat kan jij?

Wat kan jij? Kun jij een instrument spelen? Niet? Dan neem je gezellig je buurvrouw mee die dat wél kan! Jullie gaan vandaag ontdekken welke soorten instrumenten er zijn. En natuurlijk mag je zélf ook laten horen hoe goed jij op een instrument speelt! Kan de rest raden wat ze horen?

Naar de les
  • Muziekknap: Gemiddeld
  • Groepen: Groep 3-4
  • Tijdsduur: 40 minuten
  • Maker: Mirriam Roodbeen
  • Online: 03 maart 2017
  • Categorie: : Groep 3-4 | Techniek | Wat kan jij? muziek(-instrumenten)

Werk aan de winkel! - Worksong

Werk aan de winkel! - Worksong

In deze les staat de worksong centraal, het gaat hier om een lied/manier van zingen die is ontstaan tijdens de slavernij in Amerika in de 17e en 18e eeuw. In deze liedjes zat veel pijn en gevoel, muziek gaf mensen een manier om dit gevoel te uiten. De blues en de jazz (en diverse andere muziekstromingen) zijn hieruit voortgekomen.

Naar de les
  • Muziekknap: Muzikaal
  • Groepen: Groep 7-8
  • Tijdsduur: 40 minuten
  • Maker: Harry Hendriks
  • Online: 22 november 2016
  • Categorie: : Engels | De mens als... wonen en werken | Groep 7-8 | Geschiedenis | Aardrijkskunde

Wie van de 3?

Wie van de 3?

De Klas wordt verdeelt in 3 groepen. Iedere groep krijgt een opdracht bijv. stukje van liedje, ritme klappen etc. De groep die aangewezen wordt is aan de beurt. Iedere groep komt aan de beurt tot ze allemaal samen hun opdracht uitvoeren. (Canon, melodie etc.)

Naar de les
  • Muziekknap: Eenvoudig
  • Groepen: Groep 5-6 | Groep 7-8
  • Tijdsduur: 10 minuten
  • Maker: OBS Het Maasveld
  • Online: 20 september 2016
  • Categorie: : Energizers | Groep 5-6 | Groep 7-8

Wie zingt het hardst

Wie zingt het hardst

De kinderen staan in een kring, 1 leerling staat geblinddoekt in het midden. Een aantal kinderen zingt een liedje. Een van hen zingt harder dan de rest. De geblinddoekte probeert te horen wie dit is.

Naar de les
  • Muziekknap: Makkelijk
  • Groepen: Groep 3-4 | Groep 5-6 | Groep 7-8
  • Tijdsduur: 10 minuten
  • Maker: OBS Het Maasveld
  • Online: 20 september 2016
  • Categorie: : Energizers | Groep 3-4 | Groep 5-6 | Groep 7-8

Wij gaan op berenjacht!

Wij gaan op berenjacht!

Wij gaan op berenjacht! En deze keer wordt 'ie nóg spannender! Dit wordt een muzikale berenjacht! Wie durft?...

Naar de les
  • Muziekknap: Makkelijk
  • Groepen: Groep 1-2
  • Tijdsduur: 10 minuten
  • Maker: Mirriam Roodbeen
  • Online: 27 maart 2017
  • Categorie: : Prentenboeken