Activiteiten beginnend met I

Ieder stekje zijn plekje II - warme en koude klanken

Ieder stekje zijn plekje II - warme en koude klanken

In deze les staat KLANKKLEUR centraal, het is 1 van de klankeigenschappen die meestal het moeilijkst is uit te drukken in woorden. Klankkleur wordt vooral bepaald door de materialen waarmee muziekinstrumenten worden gemaakt. De leerlingen ervaren ‘warme’ en ‘koude’ klanken Deze les is gemaakt in PROWISE-PRESENTER, maak zelf een gratis account dmv je emailadres en een eigen wachtwoord.

Naar de les
  • Muziekknap: Gemiddeld
  • Groepen: Groep 7-8
  • Tijdsduur: 40 minuten
  • Maker: Harry Hendriks
  • Online: 31 oktober 2016
  • Categorie: : Soorten | Groep 7-8 | Natuur

Ieder stekje z’n plekje I – Weermachine

Ieder stekje z’n plekje I – Weermachine

In deze les staat het tropisch regenwoud centraal, de (klank)eigenschappen van materialen (van instrumenten) worden door de klas onderzocht. Er worden in groepjes “weermachines” gemaakt (regen, wind, onweer)

Naar de les
  • Muziekknap: Gemiddeld
  • Groepen: Groep 7-8
  • Tijdsduur: 50 minuten
  • Maker: Harry Hendriks
  • Online: 22 oktober 2016
  • Categorie: : Soorten | Groep 7-8 | Natuur

Ik hou van jou! - Muziek gemaakt door de mens of de robot

Ik hou van jou! - Muziek gemaakt door de mens of de robot

In deze les staat het gevoel centraal, een groot gedeelte van alle liedjes in de (pop) muziek gaat over liefde (in allerlei vormen). De ontwikkelingen in de techniek gaan steeds verder, je kunt met 1 knop een keyboard bespelen, DJ’s maken wereldhits met alleen een laptop en……..robots beginnen te componeren!

Naar de les
  • Muziekknap: Muzikaal
  • Groepen: Groep 7-8
  • Tijdsduur: 50 minuten
  • Maker: Harry Hendriks
  • Online: 03 november 2016
  • Categorie: : Soorten

Ik timmer man!

Ik timmer man!

Een hele klas vol super-timmermannen! De kinderen maken hun eigen timmercompositie met grote en kleine spijkers en oefenen die op instrumenten. Oeps! Daar slaat de timmerman de spijker mis. Dat klinkt weer anders! Alle ogen gaan dicht! Kunnen we horen wat de timmerman aan het doen is in z'n werkplaats?

Naar de les
  • Muziekknap: Eenvoudig
  • Groepen: Groep 3-4
  • Tijdsduur: 60 minuten
  • Maker: Mirriam Roodbeen
  • Online: 07 december 2016
  • Categorie: : Groep 3-4 | Techniek | Hoe kan dat? stevig bouwen | Bouwen | Maken van je eigen product

Imitatiespel met instrumenten

Imitatiespel met instrumenten

Tweetallen hebben steeds hetzelfde instrument, maar zitten niet bij elkaar en kunnen elkaar ook niet zien. Op het teken van de leerkracht begint één van de twee de spelen, de ander antwoord door ook het instrumenten te bespelen.

Naar de les
  • Muziekknap: Gemiddeld
  • Groepen: Groep 3-4 | Groep 5-6 | Groep 7-8
  • Tijdsduur: 20 minuten
  • Maker: OBS Het Maasveld
  • Online: 20 september 2016
  • Categorie: : Energizers | Groep 3-4 | Groep 5-6 | Groep 7-8

Instrumenten van vroeger – wat gebruikten ze?

Instrumenten van vroeger – wat gebruikten ze?

In deze les gaan de leerlingen muziekinstrumenten van vroeger tijden beluisteren (zonder ze vooraf te zien), ze gaan die instrumenten zelf tekenen in en instrumentenboekje. Ze mogen letterlijk een instrument tekenen waaraan het geluid doet denken of het geluid visueel maken met symbolen, strepen, rondjes, lijnen etc… Naar de les
  • Muziekknap: Eenvoudig
  • Groepen: Groep 3-4
  • Tijdsduur: 30 minuten
  • Maker: Harry Hendriks
  • Online: 03 oktober 2016
  • Categorie: : Jagers en Boeren