Activiteiten beginnend met E

Een aap in huis - Voetstappen van dieren

Een aap in huis - Voetstappen van dieren

Tijdens de les “Hoe klink een dier” luisteren we naar verschillende dieren. We hebben geleerd hoe verschillende dieren klinken. Tijdens deze les leren we de dieren herkennen door naar hun sporen te kijken. We bekijken de voetstappen van dieren.

Naar de les
  • Muziekknap: Eenvoudig
  • Groepen: Groep 3-4 | Groep 5-6
  • Tijdsduur: 20 minuten
  • Maker: Wouter Gulikers
  • Online: 08 november 2016
  • Categorie: : Zorgen voor dieren | Groep 3-4 | Soorten | Groep 5-6 | Omgaan met natuur | Groei en leven | Natuur | Aardrijkskunde

Een grote onweersbui

Een grote onweersbui

Energizer om tot rust te komen, tussen twee inspanningsmomenten in.

Naar de les
  • Muziekknap: Makkelijk
  • Groepen: Groep 1-2 | Groep 3-4
  • Tijdsduur: 10 minuten
  • Maker: OBS Het Maasveld
  • Online: 16 juni 2016
  • Categorie: : Groep 1-2 | Groep 3-4 | Energizers

Een kaart kun je lezen

Een kaart kun je lezen

Een landkaart kan je ook in blokjes/ruitjes (raster) verdelen, door vervolgens kleine stapjes naar links/rechts of naar boven/onder te gaan kom je van de ene plaats naar de andere. We lopen als het ware van 'kruispunt naar kruispunt' (de hoeken van de vierkante ruitjes. Dit gegeven wordt muzikaal uitgevoerd met de klankeigenschap HOOG-LAAG.

Naar de les
  • Muziekknap: Gemiddeld
  • Groepen: Groep 5-6 | Groep 7-8
  • Tijdsduur: 40 minuten
  • Maker: Harry Hendriks
  • Online: 17 september 2016
  • Categorie: : De aarde | Groep 5-6 | Groep 7-8 | Tijd en ruimte | Inrichten van je eigen omgeving | Aardrijkskunde

Een mus in de regen - Flierefluiter

Een mus in de regen - Flierefluiter

Fluiten als een vogel! Daarmee gaan we aan de slag tijdens deze les. De leerlingen beluisteren vogelconcerten en maken hun eigen fluitnummer.

Naar de les
  • Muziekknap: Gemiddeld
  • Groepen: Groep 3-4 | Groep 5-6
  • Tijdsduur: 40 minuten
  • Maker: Wouter Gulikers
  • Online: 10 november 2016
  • Categorie: : Zorgen voor dieren | Groep 3-4 | Soorten | Groep 5-6 | Omgaan met natuur | Groei en leven | Natuur

Een mus in de regen - Vogelgeluiden

Een mus in de regen - Vogelgeluiden

Je zit buiten op een bankje en je hoort een vogel. Nergens is hij te zien, maar je hoort hem heel hard. Het zou heel handig zijn als je de vogel zou kunnen herkennen aan zijn fluit concert. En dat is precies wat we tijdens deze les gaan doen!

Naar de les
  • Muziekknap: Eenvoudig
  • Groepen: Groep 3-4 | Groep 5-6
  • Tijdsduur: 30 minuten
  • Maker: Wouter Gulikers
  • Online: 10 november 2016
  • Categorie: : Zorgen voor dieren | Groep 3-4 | Soorten | Groep 5-6 | Omgaan met natuur | Natuur | Groei en leven | Aardrijkskunde | Beleven van onze planeet

Een muzikaal gebergte

Een muzikaal gebergte

Tijdens 'een muzikaal gebergte' maken de leerlingen een vertaling van gebergte in de atlas naar muziek. Dit door de verschillende kleuren en hoogtes uit de atlas om te zetten naar kleuren en hoogtes van Boomwhackers. Zo ontstaan er melodieuze gebergtes.

Naar de les
  • Muziekknap: Eenvoudig
  • Groepen: Groep 5-6
  • Tijdsduur: 50 minuten
  • Maker: Sebastiaan Brussee
  • Online: 18 januari 2016
  • Categorie: : Groep 5-6 | Tijd en ruimte | Aardrijkskunde

Een plek om te wonen - het dorp of de stad

Een plek om te wonen - het dorp of de stad

Wonen en werken, dat zijn de twee belangrijkste zaken die volwassenen doen in het dagelijks leven, naast ontspannende activiteiten zoals sport, spel, uitgaan etc….. In een dorp gaat het er echter anders aan toe dan in een grote stad, we leren hoe ook muziek in te delen is bij de verschillen tussen stad en dorp.

Naar de les
  • Muziekknap: Gemiddeld
  • Groepen: Groep 5-6
  • Tijdsduur: 40 minuten
  • Maker: Harry Hendriks
  • Online: 19 november 2016
  • Categorie: : De mens als... wonen en werken | Groep 5-6 | Groep 7-8 | Tijd en ruimte | Aardrijkskunde

Elmer de dirigent!

Elmer de dirigent!

Als het olifantenorkest klaar zit om te spelen weet niemand wát ze eigenlijk gaan spelen. Het wordt één grote rommel, tót Elmer ineens een geweldig idee krijgt! En zo veranderd Elmer in een muziekstuk...

Naar de les
  • Muziekknap: Gemiddeld
  • Groepen: Groep 1-2
  • Tijdsduur: 40 minuten
  • Maker: Mirriam Roodbeen
  • Online: 17 februari 2017
  • Categorie: : Prentenboeken

energie uit de aarde - geluidsbronnen

energie uit de aarde - geluidsbronnen

In deze les staan we stil bij WAT er voor nodig is om geluid te produceren. Welke energiebron is nodig om klank voort te brengen. Bv. om een trompet te laten klinken is blaaskracht nodig, op een trommel heb je slagkracht nodig etc….. De begrippen, blazen, slaan, schudden, wrijven, tokkelen, strijken, aanslaan komen uitgebreid aan bod.

Naar de les
  • Muziekknap: Muzikaal
  • Groepen: Groep 7-8
  • Tijdsduur: 60 minuten
  • Maker: Harry Hendriks
  • Online: 30 januari 2017
  • Categorie: : Techniek | Groep 7-8 | De mens als...Verkeer en energie | Natuur | Aardrijkskunde